Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

Direktoratet for naturforvaltning (DN) sender på høring revisjon av forskrift 22. mars 2002 nr 313 om utøvelse av jakt, felling og fangst.

Organisasjoner som gjennomfører interne høringsrunder bes å oppsummere synspunktene fra sine lokallag før svarene sendes DN. Fylkeskommunene oppfordres til å sammenfatte uttalelsene fra kommunene i fylket, som da bør oversende sine høringssvar til fylkeskommunen i god tid før ovennevnte tidsfrist.

Frist for å avgi uttalelse til DN er 1. oktober 2011.

Send inn kommentar

Høringsfristen var 02.10.2011. Det er ikke lenger mulig å sende inn kommentarer.

Høringsuttalelser

FORSLAG TIL ENDRING § 16 første ledd

FORSLAG TIL ENDRING § 16 første ledd skal lyde: Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjø... Les mer

  • Fra: Nils Jøran Stenberg |
  • Dato: 18.07.2011

Våpen av miliær karakter

- At våpen av militær karakter blir forbudt til jakt, at våpen under transport i motorkjøretøy skal oppbevares nedpakket i futteral og ikke lett ti... Les mer

  • Fra: Svein Inge Helland |
  • Dato: 18.07.2011

Jegerprøveeksamen

FORSLAG TIL ENDRING § 8 tredje ledd skal lyde: Jegerprøveeksamen kan avlegges i det kalenderåret jegerprøvekandidaten fyller 14 år. Rettes til: ... Les mer

  • Fra: Svein Inge Helland |
  • Dato: 18.07.2011

Våpen av militær karakter.

Ser det foreslås endringer i § 15 første ledd: "Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, våpen av militær karakter elle... Les mer

  • Fra: Erik Nygaard |
  • Dato: 19.07.2011

Forslag til endring i § 16 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

i § 16 går man inn for å senke tillatt prosjektilvekt fra 9,0 g til 7,4 g for cal.6,5x55. For det største viltet, eks. bjørn og elg(stor elg), er d... Les mer

  • Fra: Askild Solberg |
  • Dato: 19.07.2011

Vedrørende forslag om forbud av boltrifler av militær karakter

Dette vil være en krevende øvelse for myndighetene å håndheve og definere på en konsistent måte. Det må i såfall derfor legges ned en del arbeid i ... Les mer

  • Fra: Askild Solberg |
  • Dato: 19.07.2011

6,5 blir enda dåligere til storviltjakt?

FORSLAG TIL ENDRING § 16 første ledd skal lyde: Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og b... Les mer

  • Fra: Tom Helgesen |
  • Dato: 21.07.2011

Følg forskriftens formål!

Jeg kan ikke se hvordan et forbud av våpen med "militær karakter" har noe med forskriftens formål (§1) å gjøre. Foreskriftens formål er videreførin... Les mer

  • Fra: Stefan Kusterle |
  • Dato: 24.07.2011

Endring av fangstforskriften §31b

Jeg er imot at fangstforskriften §31b endres. Klepland jaktlag har idag en grei dialog med kommunen på bruk av drepende slagfelle for rev. Drepende... Les mer

  • Fra: Hoem og Aamodt Oppmåling |
  • Dato: 18.08.2011

våpen av militær karakter

Er redd en regulering av våpen av "militær" karakter kan virke diskriminerende dersom dette skal behandles av det enkelte politikammer. Videre så ... Les mer

  • Fra: Stian Moltubakk |
  • Dato: 28.08.2011

Forslag til endring §15 første ledd

Direktoratet MÅ trekke tilbake forslaget om endring av § 15 første ledd. Jegerne har i alle tider hatt våpen og bekledning med såkalt "militær kara... Les mer

  • Fra: Nojs |
  • Dato: 28.08.2011

§15, første ledd

Ad "Direktoratet ønsker ikke at bruk av militærlignende våpen benyttes til jakt, det kan gi samfunnet et uønsket inntrykk av hva jegerne står for" ... Les mer

  • Fra: Jøran Sandberg |
  • Dato: 29.08.2011

Endring av fangstforskriften 31b

Dagen ordning ved bruk av drepende slagfelle for rev og grevling må fortsette. Denne ordningen fungerer greit i dag, hvor kommunen kontrollerer all... Les mer

  • Fra: Tron Aamodt |
  • Dato: 02.09.2011

Høring angående bruk av saks på rev

Mener det ikke har noe mening å forby fangst av rødrev med slagfelle dersom dette kan utføres på en måte som ikke volder fare for ikke jaktbare art... Les mer

  • Fra: Stian Moltubakk |
  • Dato: 06.09.2011
  • | Vedlegg: Horingsnotat.pdf

Forbud mot våpen av "militær karakter".

DN ønsker å endre forskriftens § 15 første ledd til å lyde: "Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, VÅPEN AV MILITÆR... Les mer

  • Fra: Jegerservice |
  • Dato: 07.09.2011

Forbud mot våpen av "militær karakter".

Forbud mot våpen av "militær karakter". DN ønsker å endre forskriftens § 15 første ledd til å lyde: "Under jakt og felling er det ikke tillatt å b... Les mer

  • Fra: Jegerservice |
  • Dato: 07.09.2011

Fangstredskaper til levende vilt

Ny punkt under § 31 - Snare til rødrev av typen Lulesnaren som er konstruert for å forhindre skader på rødrev Lulesnaren www.webinorr.se/lulesnara... Les mer

  • Fra: J.M. Kuhmunen |
  • Dato: 08.09.2011

Slagfelle for rev bør videreføres

§ 31 bokstav b endres ikke, men videreføres. Slagfelle til rev bør være lovlig. Særlig med tanke på at slagfeller til mårhund sannsynlig også vil... Les mer

  • Fra: JM Kuhmunen |
  • Dato: 08.09.2011

Elektronisk Eksamen, Bjørnelisens og Militær karakter

"FORSLAG TIL ENDRING: § 8 annet ledd skal lyde: Jegerprøven består av et obligatorisk kurs og en elektronisk eksamen." -Det bør også tas hensyn ti... Les mer

  • Fra: Amund Henriksen |
  • Dato: 08.09.2011

slagfelle til re

Av hensyn til norsk fangstkultur og effektivt rovdyruttak der det behøves, er jeg sterkt uenig i endringsforslaget som gjelder slagfelle til rev og... Les mer

  • Fra: Trond Livden |
  • Dato: 09.09.2011

§§23 0g 26, ettersøksekvipasjer.

Er veldig enig i å få med i forskriften at det offentlige også skal bruke godkjente ekvipasjer. På lik linje som jaktlag. Er også enig i å kutte u... Les mer

  • Fra: Svein Edgar Pedersen |
  • Dato: 10.09.2011

Bruk av drepende slagfelle for rev

Jeg ønsker å beholde dagens ordning hvor en kan benytte saks til å felle rev med. Dagens ordning angående §31b fungerer bra. Hilsen Thomas Hansen... Les mer

  • Fra: Thomas Aukland Hansen |
  • Dato: 15.09.2011

revesaks

Jeg vil på vegne av søgne jeger og fiskeforening komme med et ønske om at dagens ordning ved bruk av drepende slagfell for rev opprettholdes.Altså ... Les mer

  • Fra: søgne jeger og fiskeforening |
  • Dato: 18.09.2011

Dett er jeg sterkt imot!

Dette er noe jeg er sterkt imot og mener er tullete!

Les mer

  • Fra: Erlend |
  • Dato: 19.09.2011

Våpen av militær karakter

Fordi mye av utviklingen på våpenfronten blir gjort av nettopp militære og forsvar er det naturlig at også dagens jaktvåpen arver de mest fordelakt... Les mer

  • Fra: Øyvind Grøvlen Aure |
  • Dato: 19.09.2011

Pil og bue

Pil og bue bør ikkje bli tillatt fordi jegeren vil ha mer underholdning og "back to the old days"-feeling. Når en går på jakt skal en stresse dyren... Les mer

  • Fra: Benedicte |
  • Dato: 20.09.2011

Nei til buejakt på dyr!

Norges Buejegerforbund foresla°r at alle jaktbare arter skal kunne jaktes med pil og bue.12 For de aller fleste arter finnes det ingen undersøkels... Les mer

  • Fra: Sollunds Trøkk 16 |
  • Dato: 20.09.2011

Nei til jakt på dyr med pil og bue!

Hvis man er så gal på å skyte med pil og bue så kan vel dette gjøres på skiver? Er det noe poeng i at dyr skal lide for noen få menneskers glede av... Les mer

  • Fra: Helse og sosialsenter |
  • Dato: 20.09.2011

Nei til jakt med pil og bue!

NEI TIL JAKT MED PIL OG BUE! Dette er en høyst uetisk jaktform og bør forbli totaltforbudt i Norge. Hensynet til dyr bør telle uendelig mye høyere ... Les mer

  • Fra: Cordelia Bracht |
  • Dato: 20.09.2011
  • | Vedlegg: Buejakt_brev_til_horingsinstanser_2011.pdf

Norges Buejegerforbunds ønske om å oppheve forbudet mot jakt med pil og bue

Jeg vil protestere mot Norges Buejegerforbunds ønske om å oppheve forbudet mot jakt med pil og bue overfor ville dyr. Dette kan bli både skremmende... Les mer

  • Fra: Medlem Dyrevernalliansen |
  • Dato: 20.09.2011

Jakt med pil og bue.

Jeg ber om at jakt med pil og bue må fortsette å være forbudt. Jeg ber om at respekt for liv og helse må gå foran hensyn til en grotesk form for fo... Les mer

  • Fra: Nina |
  • Dato: 20.09.2011

Våpen av militær karakter

Svært uheldig ordlyd stort sett alle modrne våpen kan rammes av forskriften. Pistolgrep er ikke farlig og fører ikke til sjansepreget skyting slik ... Les mer

  • Fra: Anders Nistad Hellum |
  • Dato: 20.09.2011

Sikter for høyt.

Nå er det virkelig på tide at det skjer noe revolusjonerende i favør av dyrene i Norge, og ikke bare småtterier, for når temaer som "Jakt på levend... Les mer

  • Fra: Renate Karlsen |
  • Dato: 20.09.2011

Jakt med pil og bue?!

PÅ jakt med pil og bue?! Hvorfor ikke begynne med å bygge slakterier med glassvegger, sånn at alle sammen får se den terroren et vanlig produksjon... Les mer

  • Fra: Grethe Ditlefsen |
  • Dato: 20.09.2011

Nei til jakt med pil og bue

Jeg håper Direktoratet sier nei til jakt med pil og bue. Jeg støtter konklusjonen til Dyrevernalliansen (bestående av bl.a. fagpersoner: Veterinær,... Les mer

  • Fra: Tetyana Kalchenko |
  • Dato: 20.09.2011

Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

Hvordan skal en skille "militærlignende rifler" fra "normale" rifler? Jeg nevner mauser og krag, dette er det mest typiske av "militærlignende rifl... Les mer

  • Fra: Tore Varlid |
  • Dato: 20.09.2011
  • | Vedlegg: Horingsnotat.pdf

Minimumsvekt på jaktprojektiler

Høring om revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. § 16 - MINIMUMSVEKT PÅ PROJEKTILER. Direktoratet for naturforvaltning har... Les mer

  • Fra: Jegerservice |
  • Dato: 20.09.2011

Våpen av miliær karakter

Jeg syns begrepet "Våpen av miliær karakter" bør defineres bedre, dette er et alt for generelt begrep som i prinsippe bil ramme veldig mye våpen i... Les mer

  • Fra: Joachim Johansen |
  • Dato: 21.09.2011

Kommentar til foreslått endring i jaktforskriften

Vennligst finn vedlagt uttalelse fra undertegnede, angående revisjon av forskrift 22. mars 2002 nr 313 om utøvelse av jakt, felling og fangst. Arn... Les mer

  • Fra: Arne Vegar Telnes |
  • Dato: 21.09.2011
  • | Vedlegg: Uttalelse ang endring i forskrift om jakt og fangst Arne V Telnes.pdf

Forbud mot våpen av "militær karakter".

Forbud mot våpen av "militær karakter". Dette forslag mot halvato og våpen av militær karakter er jeg imot. For det første er det for generelt som ... Les mer

  • Fra: Ragnvald Eeg |
  • Dato: 22.09.2011

Kap 5. Våpen og ammunisjon

Det er etter min mening ikke innenfor hjemmelsgrunnlaget til Direktoratet å skulle mene noen om redskapene som benyttes til jakt, med mindre disse ... Les mer

  • Fra: Øystein Johannessen |
  • Dato: 22.09.2011

§15, §31 og buejakt

Re: FORSLAG TIL ENDRING § 15 første ledd skal lyde: Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, våpen av militær karakter e... Les mer

  • Fra: Privat |
  • Dato: 22.09.2011

Våpen av militær karakter

Hva mener DN ett militært utseende egentlig er? Våpen med pistolgrep og "rart utseende" kolber kan jo virkelig bety mer ergonomiske våpen tilrettel... Les mer

  • Fra: Marius Peersen |
  • Dato: 22.09.2011

"våpen med militær karakter", meningsløs forskriftstekst

Svar til høringsforslag til ny forskrift om jakt og felling av vilt Jeg mener at prinsippet om å forby enkelte våpen på grunnlag av utseende er fe... Les mer

  • Fra: Krister Engvoll |
  • Dato: 23.09.2011

Diretoratet for NATURforvaltning?

Direktoratet for NATURforvaltning bør vel muligens holde seg til å forvalte NATUREN? Og ikke utseendet til norske jeger? Er det i det hele tatt DN... Les mer

  • Fra: Krister Engvoll |
  • Dato: 23.09.2011

Gås

Det store antallet med gås påfører landbruket økonomiske tap. Dette må det gjøres noe med.Bestanden har en enorm vekst som ikke kan fortsette.

Les mer

  • Fra: Knut Brustad |
  • Dato: 23.09.2011

Primitivt og vulgært

Dette burde ikke engang være et tema! Det er stor sjanse for at dyrene blir skadeskutt,og det er det ikke verdt å gamble på bare for at jegerne ska... Les mer

  • Fra: Ingelise Gätzschmann |
  • Dato: 24.09.2011

Bueskyting på jakt?

Jeg er sterkt imot at bueskyting skal bli tillatt her i landet, som jaktform. Vi får nok skadeskutte dyr i den ordinære jakta!

Les mer

  • Fra: Sølvi Jensen |
  • Dato: 24.09.2011

Buejakt

Jeg synes det er forkastelig at man i 2011 i det hele tatt vurderer å tillate dyreplageri (drepe dyr med pil) når man har mildere alternativ (kuler... Les mer

  • Fra: Odontologstudent |
  • Dato: 24.09.2011

Nei til buejakt

Synes ikke jakt med bue høres ut som noen god ide. Og hvordan skal jegerprøven i så fall praktiseres? Har selv tatt jegerprøven og det var bare en ... Les mer

  • Fra: Marianne |
  • Dato: 24.09.2011

Felling med pil og bue

Les mer

  • Fra: Liv Hesvik |
  • Dato: 24.09.2011

Pil og Buejakt

Dette er bare helt uakseptabelt. Nå må dere tenke dere om hva konsekvensene kan bli. Jeg er sjokkert at et slikt forslag i det hele tatt har "komme... Les mer

  • Fra: Aud Johansen |
  • Dato: 24.09.2011

Neil til jakt med pil og bue

Nødvendig jakt skal alltid utøves på mest mulig human måte. Med buejakt risikerer man mer skadeskyting av dyr. Det er nemlig mer krevende å jakte m... Les mer

  • Fra: Privatperson |
  • Dato: 24.09.2011

revisjon av forskrift 22. mars 2002 nr 313 om utøvelse av jakt, felling og fangst.

I all type jakt er det viktig å sette dyrenes velferd foran jegerens underholdning! Det blir ikke gjort dersom det tillates å jakte med pil og bue.... Les mer

  • Fra: Ellen Johansen |
  • Dato: 24.09.2011

Nei til buejakt

Les mer

  • Fra: Sollunds Trøkk 16 |
  • Dato: 25.09.2011

NEI TIL JAKT MED PIL OG BUE

Jakt med pil og bue bør være forbudt fordi hensynet til dyrene bør gå foran hensynet til denne typen drapslyst hos folk.

Les mer

  • Fra: Inger |
  • Dato: 25.09.2011

Nei til buejakt!

Hei. Jeg skriver inn til dere for dyrene. Buejakt burde ikke være lov her til lands, vi tillatter allerede alt for mye som sårer dyrene våre. B... Les mer

  • Fra: Pia Therese Måsø |
  • Dato: 25.09.2011

Kommentar til “Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

Kommentar til “Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. Forslaget til revisjon som DN har lagt frem vil gjøre mine ... Les mer

  • Fra: Avinor |
  • Dato: 25.09.2011

Vedr rifler av millitær karakter

Hva er en rifle av millitær karakter? Et våpen med syntetisk stokk, kikkert med stor lysåpning, påmontert skytestøtte (tofot) og lyddemper? Er samm... Les mer

  • Fra: Paul H. Todal |
  • Dato: 25.09.2011

Våpen med militær karakter

Det og forby våpen av militær karakter, det virker i grunn mot fornuft og hensikt.. Dei fleste kjøper og bygger om våpnene sine, av fleire grunner,... Les mer

  • Fra: Kjell Åge Skaftun |
  • Dato: 25.09.2011

Kommentar til “Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

Det foreslås at våpen av militær karakter skal forbys. Dette begrunnes med at jegere gir et negativt intrykk på samfunnet pga dette. Hva med å info... Les mer

  • Fra: Roalf Kveim |
  • Dato: 25.09.2011

Buejakt i Norge

Ut fra dagens forskningsmateriale er det ingenting som skal tilsi at jakt med egnet bue er forbudt i Norge. Gjennomføring etter dansk modell bør ... Les mer

  • Fra: Petter-Johan Ødegård |
  • Dato: 26.09.2011

militær karakter/buejakt

Til foreslått forbud mot militær karakter vil jeg fremheve at militære boltrifler har vært benyttet på jakt siden tidenes litt ut på dagen. Det vil... Les mer

  • Fra: Bjørn Ariuld Hansen |
  • Dato: 26.09.2011

buejakt og svartkrutt

Ut fra dagens forskningsmateriale er det ingenting som skal tilsi at jakt med egnet bue er forbudt i Norge. Gjennomføring etter dansk modell bør i... Les mer

  • Fra: privat |
  • Dato: 26.09.2011

Ja til buejakt i Norge.

Eg håpar att buejakt i Norge kan gjenninnførast. Det har fra tidenes morgen vore brukt bue til jakt i Norge. Men ein lovendring på 1970 tallet gjor... Les mer

  • Fra: Morten Sleire |
  • Dato: 26.09.2011

Kommentar til §15, første ledd

Forslaget om og forby våpen av "militær karakter" vil være et alt for generelt begrep og håndheve. Her er det et stort rom for tolkning av begrepe... Les mer

  • Fra: Ole Terje Sannes |
  • Dato: 26.09.2011

Kap 5. Våpen og ammunisjon "militær karakter"

Kap 5. Våpen og ammunisjon "militær karakter" "Er virkelig ikke mine våpen godtatt av samfunnet lenger?» den tanken har nok streifet mange da de l... Les mer

  • Fra: Stein Johannessen |
  • Dato: 26.09.2011

Jakt med pil og bue

Vi har allerede nok dyreplageri i Norge og trenger ikke flere metoder til å pine og drepe dyr på. Det er nok med de som blir skadeskutt av geværer ... Les mer

  • Fra: Marthe Aamodt |
  • Dato: 26.09.2011

Våpen av mllitær karakter?

Jeg leser med vantro forslaget om å forby våpen av "militær karakter". Jeg har en rifle bygget for jakt på sjøen og spesielt seljakt der god presis... Les mer

  • Fra: Jørn Reidar Mathisen |
  • Dato: 26.09.2011

Våpen av militær karaktær

Jeg sier nei til forbud mot våpen av militær karaktær. Med hensyn til dyret ønsker jeg ett våpen som mest mulig er anpasset etter mine forutsettni... Les mer

  • Fra: Johan Sand |
  • Dato: 26.09.2011

Våpen av militær karakter

Kommentar til forslag fremmet om at våpen av militær karakter blir forbudt til jakt. Det er nå i mer enn 50 år blitt brukt våpen som tidligere var... Les mer

  • Fra: Robert Johansen |
  • Dato: 27.09.2011

Våpen av militær karakter..

Forslaget om å endre forskrift om jakt, felling og fangst bør omhandle nettopp nødvendige regler som omfatter dette. Hvorvidt jegere benytter seg a... Les mer

  • Fra: Lennart |
  • Dato: 27.09.2011

Rifler av militær karakter

Et fremtidig forbud mot boltrifler av militær karakter er basert på føleri, og ikke fornuft. Det er jo disse riflene som er de mest presise, er ikk... Les mer

  • Fra: Thomas Martinsen |
  • Dato: 27.09.2011

Våpen av militær karakter

Dere foreslår følgende endring i § 15 første ledd: "Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, våpen av militær karakter e... Les mer

  • Fra: Peder Kristoffersen |
  • Dato: 27.09.2011

Militærlignende boltrifler på jakt

Hei

Kleskode og bestemmelser hvordan våpen skal se ut?

Nei takk ,,,,,,,?

Les mer

  • Fra: Alf Jostein Dale |
  • Dato: 27.09.2011

jakt med pil og bue

Hei er Jegers selv jakter mest på storfugl. Jeg mener at buejegerne bør få sin sjanse jeg. om de mener de er gode nok til og treffe fugl på sikt j... Les mer

  • Fra: mercur |
  • Dato: 27.09.2011

Våpen av militær karakter

Dette forslaget om å forby våpen av militær karakter er jo bare tull! Hvordan i alle dager skal det defineres? Grønn kolbe? Justerbar kinnstøtte? 5... Les mer

  • Fra: Privat |
  • Dato: 27.09.2011

Bestemmelser om ammunisjon på storvilt.

Forslag om å gå ned på kulevekt på storvilt for å tillate blyfrie kuler i 6,5x55 er et bomskudd. Vi trenger definitivt ikke lettere kuler på storvi... Les mer

  • Fra: Privat |
  • Dato: 27.09.2011

Nei til forbud!

Les mer

  • Fra: Rolf Tressum |
  • Dato: 27.09.2011
  • | Vedlegg: høringsutkast forbud av militære jaktvåpen.pdf

Kommentar til “Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

Mitt svar: Kommentar til “Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. Forslaget til revisjon som DN har lagt frem vil ... Les mer

  • Fra: Tommy Pettersen |
  • Dato: 27.09.2011

Om våpenavsnittet i høringsutkastet

Kommentarer til foreslåtte endringer i jaktforskriften.

Les mer

  • Fra: Inge Flåten |
  • Dato: 27.09.2011
  • | Vedlegg: Kommentarer til Forslag til endringer i forskrift 22.pdf

Vedrørende høring på revisjon ang jakt felling og fangst

Les mer

  • Fra: Lars Kvaleng |
  • Dato: 27.09.2011
  • | Vedlegg: Kommentar til DN vedrørende endrin i forskrift om utøvelse av jakt.pdf

komentar til høringen om utøvelsen av jakt,felling og fangst(2002nr 13)

Forslag om å forby "militær lignende våpen"blir helt feil,her synes jeg at DN er på feil spor.Grunnene til dette forslaget er at DN ikke vill at vi... Les mer

  • Fra: Per Arild Gulichsen |
  • Dato: 27.09.2011

Vi har da tross alt utviklet oss

Jakt med pil og bue er fra en for lengst svunnen tid med for lengst utdatert teknologi. Jeg ser ingen grunn til at vi igjen skal gå tilbake til en ... Les mer

  • Fra: Andreas Peter Stavnes Myrbostad |
  • Dato: 28.09.2011

Nei til jakt med pil og bue

Det blir for dumt hvis det skal bli lov til å skyte dyr med pil og bue. Hvorfor skal dyra måtte lide fordi en liten gruppe mennesker har en sær int... Les mer

  • Fra: Sunniva Lien Rekstad |
  • Dato: 28.09.2011

Nei til prøvetid på buejakt

Jeg tror ikke prøvetid på buejakt er noe å satse på. Det kan fort bli flere skadeskutte dyr, og det er dyreplageri som ikke er nødvendig når det ko... Les mer

  • Fra: Alexandra Dybvik |
  • Dato: 28.09.2011

nei til prøvetid på buejakt!

Jeg er sterkt imot en prøvetid på buejakt. Jeg tror det fort kan bli flere skadeskutte dyr, og det er dyreplageri som ikke er nødvendig. Tenk om de... Les mer

  • Fra: Torill Vrålstad |
  • Dato: 28.09.2011

Høringsuttalelse til revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

DN ønsker i sitt forslag til ny forskrift å forby alle våpen av militær karakter. Jeg viser i den anledning til forskriftens § 1 hvor formålet med ... Les mer

  • Fra: Steinar Gulichsen |
  • Dato: 28.09.2011

NEI TIL BUEJAKT!

Dette er plageri og dyrene pines til døde!

Les mer

  • Fra: Lisa |
  • Dato: 28.09.2011

Dette er absolutt ikke noe som burde se dagens lys

Norges Skogeierforbund, Norskog, Norges Jeger- og Fiskeforbund, Norges Buejegerforbund og Norges Bondelag har gått sammen om en søknad om et prøveo... Les mer

  • Fra: Reach Out And Touch: Future, Animals, Climate, Earth, |
  • Dato: 28.09.2011
  • | Vedlegg: Jakt med pil og bue.pdf

Dette er absolutt ikke noe som burde se dagens lys

Norges Skogeierforbund, Norskog, Norges Jeger- og Fiskeforbund, Norges Buejegerforbund og Norges Bondelag har gått sammen om en søknad om et prøveo... Les mer

  • Fra: Reach Out And Touch: Future, Animals, Climate, Earth, |
  • Dato: 28.09.2011

Militærlignende våpen

Hva er "militærlignende" og hvorfor skal det forbys? At mange velger å montere stokker som er bedre tilpasset skytteren med feks justerbar kinnstøt... Les mer

  • Fra: Glenn Gundersen |
  • Dato: 29.09.2011

Ang. buejakt.

Jeg reagerer sterkt på at man ønsker å innføre en ny jaktform i Norge som buejakt, når det allerede er store etiske problem med den etablerte jaktf... Les mer

  • Fra: Thomas Hvål Olsen |
  • Dato: 29.09.2011

Ja til buejakt i Norge!

Jeg håper at buejakt blir lovlig igjen i Norge. All dokumentasjon viser jo at buejakt ikke medfører mer skadeskyting eller lidelse for dyrene. Se f... Les mer

  • Fra: Glenn Gundersen |
  • Dato: 29.09.2011

SKyteprøve med systemrifler

I forslag til endring av §18 annet ledd er forslaget: For hver rifle med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av... Les mer

  • Fra: Thorleiv Holtskog |
  • Dato: 29.09.2011

NEI til buejakt.

Å innføre buejakt er virkelig et stort skritt i gal retning, om vi ønsker et samfunn der mennesker respekterer andre dyr. Og det ønsker vi jo. Å ta... Les mer

  • Fra: Hanne Johansen |
  • Dato: 29.09.2011

nei

jeg stiller spørsmål på hvem disse menneskene som vil drepe uskyldige vesner med pil og bue osv er.disse vil jeg ikke ha i nærheten av mitt hjem el... Les mer

  • Fra: isabel berg |
  • Dato: 29.09.2011

JAKT MED PIL OG BUE

... undertegnede er absolutt motstander av jakt med pil/bue. Dette synes middelaldersk og er kun et forslag for at mennesker skal kunne leke seg o... Les mer

  • Fra: Tove Bjerknes |
  • Dato: 29.09.2011

Etikk må styre jakta

Norges befolkning forventer både av myndighetene og den lille andel som bedriver jakt at utviklingen skal gå i retning av etiske framskritt. Nedset... Les mer

  • Fra: Bent Ellingsen |
  • Dato: 29.09.2011

Buejakt?

Hvordan kan det være mulig å fremme et forslag om buejakt for spenningens skyld? Vi lever i 2011, og fokuserer vel mer på dyrevelferd enn for flere... Les mer

  • Fra: Christian Ottesen |
  • Dato: 29.09.2011

Klage på endring av §15 om forbud mot bruk av militærlignende våpen på jakt.

Klage på endring av §15 om forbud mot bruk av militærlignende våpen på jakt. Lister som følger opp noen momenter hvorfor teksten i denne forskrift... Les mer

  • Fra: Sigbjørn Andersen |
  • Dato: 29.09.2011

Nei til buejakt

Jeg er imot denne jaktformen, da den i verste fall kan føre til større risiko for lidelse for dyrene, kun fordi noen ønsker mer "spenning og varias... Les mer

  • Fra: Katja Johanne Pihl |
  • Dato: 29.09.2011

Jakt med pil og bue

Jeg synes jakt på levende vilt med pil og bue er en helt uforsvarlig og etisk uholdbar jaktform. Faren er stor for å utsette dyra for unødig lidels... Les mer

  • Fra: Lisbeth Høva |
  • Dato: 29.09.2011

Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

man bør ikke innføre enda en jaktform som i verste fall kan føre til større risiko for lidelse for dyrene, kun fordi noen ønsker mer "spenning og v... Les mer

  • Fra: Jelena |
  • Dato: 30.09.2011

Vi vil ikke ha jakt på dyr med pil og bue.

Vi vil ikke ha jakt på dyr med pil og bue. Jeg skjønner ikke hva folk tenker med.

Les mer

  • Fra: Else L Eriksen |
  • Dato: 30.09.2011

Ang buejakt.

Er positiv til forsøksordning med buejakt. Det virker å være gjort et solid forarbeid av bl.a Buejegerforbundet. Dersom buejakt blir innført som... Les mer

  • Fra: Ivar Andersen |
  • Dato: 30.09.2011

Pil og bue

Jeg mener hensynet til dyrene må veie tungt når det vurderes å åpne for jakt med pil og bue, og ber om at Dyrevernalliansens budskap blir lyttet ti... Les mer

  • Fra: Sondre Båtstrand |
  • Dato: 30.09.2011

Høringsuttalelse fra Sauherad JFF

Les mer

  • Fra: Sauherad JFF |
  • Dato: 30.09.2011
  • | Vedlegg: Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt.pdf

NEI til jakt med pil og bue!!

Nei til jakt med pil og bue i Norge! Dyrevelferd og humane avlivningsmetoder er viktigst ved jakt, ikke "spennings- og underholdningsverdien" for j... Les mer

  • Fra: Kristin Bostrøm |
  • Dato: 30.09.2011

Buejakt- ikke like human som tradisjonell jakt

Buejakt- ikke like human som tradisjonell jakt  Norges Buejegerforbunds påstanden om at buejakt er like human som jakt med prosjektil er ikke doku... Les mer

  • Fra: Solveig |
  • Dato: 30.09.2011
  • | Vedlegg: buejakt_01.pdf

Nei til buejakt!

Jeg sier et klart NEI til buejakt da dette kan gi større fare for skadeskyting. En rapport fra Indian Head, Maryland, USA – som behandlet data fra ... Les mer

  • Fra: Anne Ma. |
  • Dato: 01.10.2011

buejakt

Det er mer enn nok smårare folk med våpen i skauen, vi trenger ikke noen med Robin hood fantasier i tilegg. Bue er også ett våpen med for svak effe... Les mer

  • Fra: Per Olai-Olssen |
  • Dato: 01.10.2011

Hensyn til den svakeste part, dyrene, må alltid komme først!

Buejakt Det bør aldri bli tillatt med buejakt i Norge. Det skal ikke være underholdning å avlive et dyr. Det skal heller ikke bli sett på som et sp... Les mer

  • Fra: Anne Hilde Røsvik |
  • Dato: 01.10.2011
  • | Vedlegg: Høring på revisjon av forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.pdf

GALSKAP

dette er galskap! jeg tenkte i farta at dere mente dere ville lovliggjøre armbrøst, men PIL OG BUE er jo helt tullete! etter såå mye skadeskytinge... Les mer

  • Fra: Victoria Sunhill |
  • Dato: 01.10.2011

Buejakt

Buejakt må definitift ikke gjeninnføres. Det er da utviklet mer humane regler om avlivning og slakting av dyr. Samt dyrs rettigheter. Det blir galt... Les mer

  • Fra: Tove Kongsvik |
  • Dato: 01.10.2011

Drap på ulv

Naturen må bevares. Felling av ulv er aldri løsningen på bønders problemer. Bønder dreper sine sauer selv slik at de skal tjene penger på kjøttet. ... Les mer

  • Fra: Janne Waage Berset |
  • Dato: 01.10.2011

Nei til jakt med pil og bue

Jakt med pil og bue hører steinalderen til. Dette må ikke bli en ny sport.

Les mer

  • Fra: Tonje |
  • Dato: 01.10.2011

ulvjakten

Forby ulvejakten!!! Mener også det bør være betydlig strengere staffer for all ulovlig jakt. Skyter man en truet dyrart - ikke mer jaktlisens, jakt... Les mer

  • Fra: Lena Andersen |
  • Dato: 01.10.2011

Ulven har livets rett!

Jeg er sterkt i mot at det skal bli lov å jakte på et utrydningtruet dyr som ulven.

Les mer

  • Fra: Eva Gärtner |
  • Dato: 01.10.2011

Nei til prøvetid på buejakt av Ulv

Jeg tror ikke prøvetid på buejakt er noe å satse på. Det kan fort bli flere skadeskutte dyr, og det er dyreplageri som ikke er nødvendig når det ko... Les mer

  • Fra: Lene Janzon-Eikrem |
  • Dato: 01.10.2011

Menneskejakt

Hvis jakt med bue blir tillatt, bør det også bli tillatt å bruke denne buen på mennesker.

Les mer

  • Fra: Erik Ruud Ulseth |
  • Dato: 01.10.2011

Nei til buejakt

Jeg er sterkt kritisk til forslaget om å tillate buejakt i Norge. Jakt på dyr er avskyelig i sin helhet, men å tillate jakt med bue for at menneske... Les mer

  • Fra: Jimi Thaule |
  • Dato: 01.10.2011

Nei til jakt med bue

Jakt med bue må ikke tillates, dette vil påføre dyrene unødig smerte, og risikerer at skadeskutte dyr kan komme seg unna og lide i dagesvis før de ... Les mer

  • Fra: Linda Moe |
  • Dato: 01.10.2011

Nei til jakt med pil og bue

Hensynet til jegerens adrenalinkick ved jakt bør ALDRI gå foran hensynet til minst mulig smerte og angst for dyrene. Hensynet til jegeren går altfo... Les mer

  • Fra: Torill Scheen |
  • Dato: 01.10.2011

Nei til jakt med pil og bue

Et sivilisert samfunn kjennetegnes på hvordan man behandler sine svakeste, deriblant dyrene. Ønsker vi at Norge skal utvikle seg i en mer siviliser... Les mer

  • Fra: Monica Dale Kind |
  • Dato: 01.10.2011

Helt uetisk!

Det er helt uetisk å innføre buejakt i Norge. Den eneste etiske måten å jakte på, er når dyrene dør fort uten lidelse. Å innføre buejakt, er som å ... Les mer

  • Fra: Marcus |
  • Dato: 01.10.2011

Hvorfor gikk man vekk fra å drepe dyr med Pil og Bue i første omgang??

Vi burde egentlig skamme oss i Norge,at dette spørsmålet i det hele tatt har kommet så langt som til en høring.De aller fleste ble nok sjokkert av ... Les mer

  • Fra: Mona G. |
  • Dato: 01.10.2011

Buejakt må ikke tillates

Jeg er enig med NOAH for dyrs rettigheter angående buejakt. Buejakt er en usikker metode der skadeskyting lett kan inntreffe. I tillegg vil anledni... Les mer

  • Fra: Privat |
  • Dato: 01.10.2011

Buejakt - selvfølgelig ...

Jammen var her mye synsing om buejakt.. Hvor mange er det av de som uttaler seg negativt her, som i det hele tatt har sett effekten til en moderne ... Les mer

  • Fra: Leif |
  • Dato: 01.10.2011

Et enkelt valg

Risikoen for å påføre lidelse er stor, og hensynet til dyrene må derfor gå foran menneskers ønske om å utøve en hobby. Et enkelt valg.

Les mer

  • Fra: Valgerd Einarsvoll |
  • Dato: 01.10.2011

Nei til jakt med pil og bue

Jeg håper virkelig ikke det blir et ja til jakt med pil og bue.

Les mer

  • Fra: Espen Orfjell |
  • Dato: 01.10.2011

Tillåt ej jakt på pilbåge, Forslag til endring i § 16 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

Hej, Jag tycker inte att man bör tillåta jakt med pilbåge - detta på grund av den stora risken för skadeskjutning. Att tillåta detta för att en gr... Les mer

  • Fra: Robert G |
  • Dato: 01.10.2011

Jakt med pil og bue

Vi lever ikke lenger i Steinalderen... Med den kunnskapen vi har i 2011, så går vi i feil retning ved å skulle tillate jakt med pil og bue. Hensyne... Les mer

  • Fra: Ina K. Hesle |
  • Dato: 01.10.2011
  • | Vedlegg: Vi lever ikke lenger i Steinalderen.pdf

Rått parti!

Det definitivt viktigste i jakt er en mest mulig skånsom måte å avlive dyre på. Det våpen som til enhver tid dreper mest effektivt og minst smertef... Les mer

  • Fra: Mona G. |
  • Dato: 01.10.2011

Nei til jakt med pil og bue

Jeg er veldig imot at det skal tillates jakt med pil og bue. Argumentasjonen om at jakt har foregått med pil og bue siden steinalderen er ingen god... Les mer

  • Fra: Solfrid Nyheim |
  • Dato: 01.10.2011

Pil og buejakt !

Jeg er motstander av at vi skal innføre enda en jaktform som i verste fall kan føre til større risiko for lidelse for dyrene, kun fordi noen ønske... Les mer

  • Fra: Inger Bratland |
  • Dato: 01.10.2011

Bueskyting

Vær vennlig å lytt til Dyrevernalliansen i denne saken. Langt flere dyr vil lide. Det er vanskelig å treffe riktig, og dyret vil kunne lide. Si nei... Les mer

  • Fra: Lisbeth Vangeid |
  • Dato: 01.10.2011

Buejakt=mer lidelse

Hei, Jeg vil på det sterkeste oppfordre dere til å IKKE tillate buejakt i Norge! Å tillate dette ville vært et stort skritt tilbake for vårt sivili... Les mer

  • Fra: Fredrik Nordli |
  • Dato: 01.10.2011

Nei til all jakt !! ??

Jojomen. Kan dere ikke bare si det rett ut ? Nei til all jakt ? Før noen dyrevernsdamer ( for de ser ut til å være i flertall )"mener" noe her, så ... Les mer

  • Fra: Leif |
  • Dato: 01.10.2011

Bue jakt

Æ e en jeger, og ved vanlig jakt så hende det desverre at dyr blir skadeskutt. Det være så småvilt og anna jakt forme. Detta forslaget som kommer m... Les mer

  • Fra: Geir Holte |
  • Dato: 01.10.2011

NEI!!

Tja....gjort i tusen år... Vil vel heller si at dette har ikke nordmenn gjort på "1000 år" og da er de vel heller ikke så stødig at dette ikke kan ... Les mer

  • Fra: Siw johannessen |
  • Dato: 01.10.2011

Nei!!!

Det er lattelig at folk i det heletatt vurderer å la andre mennesker pine dyr.

Les mer

  • Fra: ann-mari n |
  • Dato: 01.10.2011

buejakt

At Miljøvernminister Erik Solheim synes forslaget om å åpne for buejakt er sam i segselv. At buejakt er en tusen år gammel tradisjon bør ikke være ... Les mer

  • Fra: christina moen larsen |
  • Dato: 01.10.2011

Forbud med Våpen av militær karakter

Hva menes med Militær karakter ? halv auto, HV mauser, rifle med pistol grep eller ? Har selv plager med stive hender noe som gjør at jeg skyte... Les mer

  • Fra: Vetle |
  • Dato: 01.10.2011

buejakt

buejakt bør tillates på samme vilkår som annen jakt med krutt drevne prosjektiler. kravene til en buejeger bør være bygd opp på samme lest som and... Les mer

  • Fra: bjørn håland |
  • Dato: 01.10.2011

Buejakt i Norge

Det skal nå vurderes å tillate jakt med pil og bue her i Norg. På bakgrunn av hvilke argumenter? Det finnes ingen gode grunner til å tillate jakt m... Les mer

  • Fra: camilla kostamo |
  • Dato: 01.10.2011

Vedr. Bås, slagfeller, buejakt og jakt på rødlistede arter.

Ønsker et forbud mot bås og slagfeller. Videre ønsker jeg et fortsatt forbud mot jakt med pil og bue. Tilslutt et totalt forbud mot skyting av rød... Les mer

  • Fra: Siri Randtun |
  • Dato: 01.10.2011

Buejakt i Norge

Ja , vi bør innføre en prøveperiode med buejakt i Norge. Buen, med sine piler påmontert jaktspisser, er fullt på høyde med en ekspanderende kule fr... Les mer

  • Fra: Leif |
  • Dato: 01.10.2011

Ja til buejakt

Se på fakta fra andre land! Ja buejakt er en human jaktform som må bli tillatt. Hilsen en kruttjeger.

Les mer

  • Fra: Christer Rustenstad |
  • Dato: 01.10.2011

Buejakt

Les mer

  • Fra: elev |
  • Dato: 01.10.2011

La ulven leve

La ulven leve. Støtt bøndene i gjeting og inngjerding av sau.

Les mer

  • Fra: David Mundal |
  • Dato: 01.10.2011
Oppdatert: 12.07.2011